Clicky

JYSK

Et eksemplarisk samarbejde, der gerne udvides

Vi har aldrig haft et ”skæld-ud” styregruppemøde. Møderne handler altid om, hvad der er gået godt. Netic præsenterer at vi har outperformet på de-og-de parametre, og det er dejligt, for så kan snakken tage udgangspunkt i, hvordan vi kan gøre det endnu bedre.

 

JYSK IT består af et team på ca. 70 mennesker, der driver IT for JYSK Nordics ca. 1200 butikker verden over – samt Jysks webshop. Da al omsætning i Jysk på den ene eller den anden måde går gennem JYSKs IT, siger det sig selv, at IT er ekstremt forretningskritisk for virksomheden.

Derfor er der heller ikke tid til at lægge sig til at sove på en af de mange senge, som koncernen sælger til sine millioner af kunder over hele verden. Lars Nielsen er IT-direktør i JYSK og han beskriver den virkelighed, som Jysk opererer i således:

”Retail bevæger sig hurtigt. Tingene skal gå stærkt, fordi data skal være der, når vi skal bruge dem. Derfor skal så mange informationer som muligt være tilgængelige real-time.”

Til at hoste JYSKs E-commerce-løsning samt IT for alle JYSKs butikker, har virksomheden valgt Aalborg-virksomheden Netic. Om hvorfor valget faldt på Netic, fortæller Lars Nielsen:

”Vi tegner normalt hosting-kontrakter for fem år ad gangen. Derefter prøver vi markedet af. I den sammenhæng fik vi anbefalet Netic og inviterede dem til en snak. Vi kunne hurtigt se at de havde noget specielt. Både på den tekniske side og i forhold til samarbejdsformen.”

Lars Nielsen kunne også se økonomisk ræson i at samarbejde med Netic: ”Vi køber den bedste løsning i forhold til et miks mellem pris og kvalitet. Set i det lys, var Netic det rigtige valg,” siger Lars Nielsen, der senere er blevet bekræftet i det valg: ”Vi kan her på bagkant se, at hvis vi skulle have valgt nogle andre, skulle de have været ligesom Netic – blot til en lavere pris.”

Tekniske eksperter der går den ekstra mil

JYSK benytter sig af Netic til andet en traditionel hosting. Netic er en central rådgiver for JYSK indenfor både sikkerhed og databasemiljøer. Lars Nielsen fortæller om samarbejdet:

Vi bruger Netics konsulenter som sparringspartnere. Her er de inde over stort set alt fra firewalls over netværk til hvordan vi bedst skifter en database fra en type til en anden. Det er vigtigt for os at forretningskritisk IT er i hænderne på kompetente folk, så vores kunder får de bedste oplevelser, når de handler med os.

Samtidigt har Lars Nielsen også kun positivt at sige om Netics håndtering af opgaverne:

”Samarbejdet er eksemplarisk. Vi arbejder sammen med kompetente folk, der hurtigt får løst eventuelle problemer og systematiseret løsningerne. Hos nogle leverandører kan man godt opleve ”happy hackers” der godt nok løser udfordringen, men hvad så? Hos Netic bliver løsningen sat i system på en måde, der forhindrer, at samme udfordring opstår igen.”

Store krav, der bliver mødt

Netop fordi JYSKs IT er så kritisk, som det nu en gang er, stiller JYSK store krav til sine leverandører. Lars Nielsen er dog yderst tilfreds med den måde, Netic imødekommer JYSK’s kravene på:

Netic har givet os fuld transparens i forhold til deres håndtering af vores IT. De har opsat dashboards til os, så vi i real-time kan følge med i tingene. Vi har faktisk adgang til præcist de samme tal, som Netics konsulenter har,” siger Lars Nielsen, der vurderer Netics tilgang på denne måde: ”Man skal altså være dygtig for at køre med åbne bøger.

Og denne transparens har haft en afsmittende virkning på samarbejdet, fortæller Lars Nielsen:

Jamen to tredjedele af styregruppemøderne er simpelthen blevet aflyst, fordi vi ikke havde noget at tale om. Vi har aldrig haft et ”skæld-ud” styregruppemøde. Møderne handler altid om, hvad der er gået godt. Netic præsenterer at vi har outperformet på de-og-de parametre, og det er dejligt, for så kan snakken tage udgangspunkt i, hvordan vi kan gøre det endnu bedre.

Lars Nielsen har derfor ingen tøven i stemmen, på spørgsmålet om han kunne forestille sig at udvide samarbejdet med Netic. ”Udvide? Gerne… Hvad kan I levere?”, spørger han med et smil i stemmen.

Vi har udvidet engagementet løbende, og blandt andet flyttet flere servere op til Netic. Hvor det giver mening og hvor Netic har kompetencerne, kan jeg sagtens forestille mig at vi udvider.