Clicky

Styrelsen for Dataforsyning & Effektivisering

Når data skaber værdi

Høj oppetid, gode driftsegenskaber og hurtig incidenthåndtering er nøgleord for os. I det lys har Netic vist sig at være den helt rigtige samarbejdspartner.

 

 

Styrelsen for Dataforsyning & Effektivisering er lidt ukendt størrelse for de fleste. Ikke desto mindre er de en vigtig bidragsyder til den offentlige og private sektor med data af høj kvalitet, som giver mulighed for at træffe vigtige samfundsbeslutninger på det bedst mulige grundlag.

Blandt deres bidrag finder man Danmarks Adressers Web API – forkortet DAWA – som udstiller alle adresser i Danmark via et programinterface. Dette gør, at både offentlige og private aktører kan benytte det til, at etablere adressedata og –funktionalitet i deres it-systemer. Brugere af DAWA sparer i den forbindelse både tid og ressourcer.

Ressourcer, fordi de ikke selv skal etablere en infrastruktur til adresser i deres applikationer – og tid, fordi der kan gå meget tid med behandling af fejlfyldte adresser. Tænk blot på, hvor mange kunder som eksempelvis tele- & forsikringsselskaber har. Tænk dernæst på, hvor meget tid der ville gå med fejlfinding, hvis blot en halv procent af disse kunders adresser var forkerte i selskabets systemer.

Driften af serverinfrastrukturen bag DAWA ligger dels hos Amazon og dels hos Netic i Aalborg. Vi har talt med Finn Jordal, der er specialkonsulent hos Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering. Han udtaler:

“Vi kom i kontakt med Netic, da vi skulle sætte DAWA i drift. Vi havde selv lavet en prototype og havde fundet en leverandør, der kunne videreudvikle. Denne leverandør pegede på Netic, og vi kunne med det samme mærke et fokus på opgaven og på at forstå vores behov”.

Et godt samarbejde om en vigtig opgave

DAWA løser en potentielt ressourcekrævende opgave for mange virksomheder og institutioner, og i den optik er det meget vigtigt, at driften kører.

Finn Jordal fortsætter: “For os drejer det sig om at gøre DAWA så attraktiv for anvenderne som mulig. DAWA er en gratis service, og succeskriteriet for os er så mange brugere som muligt. Derfor er høj oppetid, gode driftsegenskaber og hurtig incidenthåndtering nøgleord for os. I det lys har Netic vist sig at være den helt rigtige samarbejdspartner. Der er ikke mange mails frem og tilbage, og tingene bliver bare gjort”, siger Finn Jordal.

Finn Jordal kan kun huske et enkelt tilfælde, hvor det har været tæt på at gå galt – og selv den situation formåede Netic at håndtere. “En medarbejder kom til at slette masterdatabasen en dag, og vores kunder kunne derfor ikke få fat i data. Her reagerede Netic meget hurtigt og effektivt, da de kontaktede mig og informerede mig om, at det var sket, og så fik de det hurtigt op at køre igen”.

En god partner i et miljø, der ikke står stille

Netic har håndteret driften af DAWA siden 2014, og i den tid har verden absolut ikke stået stille. Hverken for DAWA eller for Netic. Netic har været, og er stadig, en virksomhed i vækst, og DAWA har haft stort fokus på videreudvikling af API’et og på at supportere krav fra kunderne.

Det har naturligvis også haft betydning for driften af DAWA.

“Vi har godt kunnet mærke, at Netic har været i vækst. Vi er blevet introduceret for nye personer, og andre er blevet flyttet – men det har faktisk været fint. Netic har været helt åbne om det, og for os er det bare vigtigt, at tingene er en del af en god proces”. 

Sådan siger Finn Jordal, inden han fortsætter om DAWA’s udvikling:

“Gennem de år, hvor vi har samarbejdet med Netic, har tingene ikke stået stille. Der har hele tiden været ting, der skulle håndteres. Jeg havde egentligt troet, at der ville komme ro på, men ændringerne er jo kommet, fordi vi gerne vil sørge for, at DAWA er attraktive for vores omverden. Og her har Netic hele tiden været klar til at spille med”.

Tag en snak med os

Udfyld formularen, hvis du vil høre mere om casen. Så vil Claus Hansen, Chief Commercial Officer hos Netic, kontakte dig.

Alternativt kan Claus kontaktes på tlf. +45 2333 7334 eller ch@netic.dk.