Clicky

Trendhim

E-Commercevirksomhed fandt smart løsning på smerteligt nedbrud

 

”Jeg sover meget bedre om natten nu. Det er bare rart at vide, at man er med på beatet, for det bliver man nødt til at være, når man er en ecommerce-virksomhed.”

 

E-handelsbutikken Trendhim fik Black Friday-salg spoleret af overgravet fiberkabel. I samarbejde med it-eksperterne hos Netic fandt de en cloudløsning, der forhindrer, at lignende nedbrud kan ske igen.

Forberedelserne havde været omfattende og grundige. Der var hyret ekstra personale ind, så 40 ansatte stod klar med ivrige hænder. Nu var det bare at vente på, at klokken rundede midnat, så en af årets helt store handelsdage kunne begynde.



E-handelsvirksomheden Trendhim med base lidt nord for Horsens sælger accessories til mænd, hatte, smykker, ure og meget andet. Alt var sat ind på et godt salg på Black Friday i fjor.

Som øverste tekniske chef var Martin Højberg Christiansen en af dem, der var mest spændt. Han havde forberedt sig godt. Såkaldte loadtest, hvor sitet bliver brugerbelastet, viste, at alt kørte, som det skulle.
Men klokken 23.59, da festen skulle til at begynde, gik alt i sort.

Trendhim.com tog ikke i mod besøgende, brugerne kunne ikke komme ind i butikken, og handlen udeblev.
“Der var ingenting at hente. Alt var væk. Alt var bare et sort hul,” fortæller Martin Højberg Christiansen.

I Guds hænder

Sammen med sine kolleger gik han straks i gang med at forsøge at finde fejlen, og også selskabets netværksudbyder var på sagen. Men alle var i vildrede. Hvordan kunne det ske?
“Det tog et godt stykke tid at finde fejlen, og det viste sig så, at et fiberkabel var blevet banket midt over, da man var ved at installere et autoværn på motorvejen. Så var vi ligesom i Guds hænder for, hvornår de kunne få repareret det. Det blev en rigtig lang nat,” husker Martin Højberg Christiansen.

Nedbruddet ramte en stribe netbutikker, og kostede enorme summer i tabt omsætning. For Trendhim alene lyder skønnet, at der var tale om tabt omsætning for omkring 100.000 kr. i timen.
“At vi går ned halvdelen af sådan en dag, det betød rigtig meget. Det havde jeg det selvfølgelig rigtig træls med, men vi kunne ikke gøre noget,” fortæller han.

 

 

Var nødt til at gøre noget

Oplevelsen på Black Friday blev startskuddet til at få set selskabets setup igennem igen, så den type af nedbrud helt kunne undgås.
“Det stod soleklart, at vi var nødt til at gøre noget andet, for vi var ikke sikret, som vi troede,” forklarer Martin Højberg Christiansen.

Han tog derfor kontakt til it-eksperterne hos Netic, og sammen begyndte parterne at se på, hvordan Trendhims it-setup kunne strikkes sammen, så man opnåede en højere grad af sikkerhed og stabilitet.
Netics konsulenter kom med et nyt bud på en løsning, der blandt andet indebar, at Trendhim i stedet valgte en såkaldt public cloud-model.

Det betyder, at selskabets data ikke er placeret hos én enkelt udbyder, men i flere datacentre rundt omkring i verden. På den måde bliver man ikke ramt, blot fordi en enkelt udbyder står af.
“Det betyder rigtig meget for os. Vi fik både god sparring på, hvordan vi kunne gøre netværket mere sikkert og stabilt og sparring i forhold til hele Trendhim-platformen. Det betyder, at vores setup i dag er blevet moderniseret, så vi er mere agile og kan løbe hurtigere. På den måde kan vi hele tiden være foran konkurrenterne,” forklarer Martin Højberg Christiansen.

Det har samtidig betydet, at nattesøvnen er stærkt forbedret hos Trendhims tekniske chef, der ikke fik mange minutters hvile, da Black Friday virkelig var en sort dag.
“Jeg sover meget bedre om natten nu efter, at vi kommet over på den her cloudløsning. Det er bare rart at vide, at man er med på beatet, for det bliver man nødt til at være, når man er en ecommerce-virksomhed.”