Topmoderne datacenter, der understøtter 24/7 nødhotline

Back

Kunde

SOS International

Branche

Forsikring

År

2022

Outsourcing af et datacenter

SOS International er en pan-nordisk enhed, der er førende i at assistere og levere tiltrængt hjælp og pleje til nordiske rejsende over hele verden. Med lokationer i Norge, Sverige, Finland og Danmark håndterede SOS International ca. 1,2 mio. sager vedrørende sundhed, rejser og mobilitet i 2021.

I 2020 besluttede SOS International at outsource hosting og drift af deres datacenter og centrale applikationer til en ekstern tjenesteudbyder. SOS International opererer døgnet rundt, og deres nødhjælpslinje er tilgængelig 24/7.

SOS International havde identificeret en kløft mellem niveauet af operationel modenhed i deres datacenterdrift og de kritiske applikationer, der køres fra deres datacenter. Det krævede en ændring, og det blev derfor besluttet, at datacentret skulle outsources for at minimere de operationelle risici.

image

Et solidt teknisk match med kulturel tilpasning

Efter en grundig udvælgelsesproces, som bl.a. omfattede kortlægning af kompetencer og kulturelle tilpasninger, blev Netic valgt som partner.

Netic blev valgt, dels på grund af de tekniske kompetencer og niveauet af procesmodenhed omkring driften af Netics fire datacentre, dels fordi, at Netics nye datacenter i Aalborg, er et af de mest energieffektive datacentre i Norden.

image
image
Hovedårsagen til, at Netic blev valgt, er, at der var - og er - et stærkt kulturelt match mellem det tekniske personale hos SOS og Netics tekniske konsulenter.

Benny Gårdbo-Pedersen

Head of Technology, SOS International

Flytningen fra et datacenter til et andet

Hvordan flytter man en hel international virksomheds IT - inklusive applikationer, der ikke må gå offline - fra et datacenter til et andet? Man planlægger! Heldigvis har Netic, som en af Danmarks ældste serviceudbydere, stor erfaring med migreringer som denne.

Projektet blev forankret i Netics Project Management-afdeling, assisteret af Netics CEO, Steen Jensen.

Det gav SOS International sikkerhed for, at projektet var i gode hænder - også efter migreringen.

image
Netic har en usædvanlig evne til at indgå fornuftige kompromiser. Vi er ikke altid enige, og der har været uenigheder om både teknologi og processer. Alligevel har Netic gang på gang vist, at de er villige og i stand til at nå frem til et kompromis, der kan tilfredsstille begge parter.

Benny Gårdbo-Pedersen

Head of Technology, SOS International

Fremtidige perspektiver

Netic betragter forholdet til sine kunder som en slags ægteskab. Langvarige forhold, hvor begge parter gradvist udvikler sig til at binde knuden stadig strammere. SOS International betragter forholdet på samme måde.

Som en del af samarbejdet med SOS International er der planlagt fremtidige møder vedrørende sikkerhedsoperationer, og andre diskussioner afholdes regelmæssigt.

image
Vi vil insistere på, at når Netic har nye produkttilbud, f.eks. inden for sikkerhed eller containerdrift, så bliver de vist til os. Vi kommer ikke selv til at investere i at holde os ajour med disse teknologier, så vi har brug for et aktivt udviklende forhold til en partner, der gør dette for os.

Benny Gårdbo-Pedersen

Head of Technology, SOS International

Fakta om løsningen

  • 1364 CPU'er
  • +1200 brugere