MedCom

Agil driftspartner binder det danske sundhedsvæsen sammen

Vores setup virker, fordi vi fra både MedComs og fra Netics side hele tiden har haft en keep it simple-tilgang til både design, arkitektur og drift. Vi gør ikke tingene mere besværlige, end de i virkeligheden er. I bund og grund er det et netværk, som er sat i system. Det skal være nemt, samtidigt med at det er sikret, og i det lys er vi rigtigt godt tilfredse.

Du kender måske ikke MedCom & Sundhedsdatanettet, men du har næsten med garanti draget nytte af deres ekspertise og daglige arbejde med at udveksle danskernes sundhedsdata.

Måske har du fået foretaget en blodprøve, der er blevet analyseret på et sygehuslaboratorium og laboratoriesvaret er efterfølgende lagt på sundhedsjournalen. Eller måske har du blot været ved læge og er efterfølgende taget på apoteket for at hente receptpligtig medicin.

Det danske sundhedsvæsen udveksler data for titusinder af mennesker hver eneste dag. Mellem læger, hospitaler, kommuner, apoteker og private klinikker. Parter, der alle er tilsluttet Sundhedsdatanettet.

MedCom, der ejes af Sundhedsministeriet, Danske Regioner og Kommunernes Landsforening, er ansvarlige for dette netværk, og er dermed den digitale rygrad i det danske sundhedsvæsen.

Men driften? Ja, den ligger hos Netic.

Sundhedsdatanettet er så at sige den lim, der binder hele det danske sundhedsvæsen sammen,” siger Lars Hulbæk, direktør hos MedCom, og uddyber:

Uden et velfungerende netværk til transport af sundhedsdata ville simple ting som at ordinere medicin tage længere tid og koste meget mere.

Det rette miks af ITIL og agilitet

Netic har været en del af MedComs driftspartnerlandskab siden 2009, hvor Netic efter EU-udbud kom ind som underleverandør til en af Danmarks større netværksvirksomheder, der står for den fysiske infrastruktur.

Vi har altid været meget glade for Netic. De har en professionel og ITIL-baseret tilgang til opgaven som de formår at koble med en agilitet, som man typisk ikke finder ret mange steder,” siger Lars Hulbæk.

Netics rolle i driften af Sundhedsdatanettet er desuden vokset undervejs, og hvor de i starten kun optrådte som underleverandør, har de efterhånden indtaget en mere central rolle.

Da vi gen-udbød i 2017, blev resultatet at Netic blev vores single-point-of-contact på hele driften,” siger MedCom-direktøren.

Selv direktøren har skruetrækkeren med på arbejde

Netics høje faglighed har været en væsentlig årsag til, at MedCom foretrækker det tætte driftssamarbejde med Aalborg-virksomheden.

Vi har en følelse af, at ligegyldigt hvem vi talte med hos Netic, så var det nogen, der vidste, hvad der er op og ned på en router. Selv direktøren, Steen, har så at sige skruetrækkeren med på arbejde. Det er der en rigtig god tryghed i,” siger Lars Hulbæk.

At modellen fungerer, er der faktisk en del, der tyder på. På spørgsmålet om der aldrig har været problemer med driften, må direktøren tænke sig grundigt om.

Jeg kan ikke komme i tanker om nogen udfordringer. Vi har meget høje krav til oppetid, og dem honorerer Netic uden problemer. I de 9 år, vi har arbejdet sammen, kan jeg ikke huske, at jeg har taget kontrakten ned fra hylden for at checke SLA’erne. Det er jo en god indikator på, at det kører,” siger Lars Hulbæk.

Keep it simple – en tilgang, der virker

At de fleste mennesker nok aldrig har hørt om Sundhedsdatanettet ser Lars Hulbæk faktisk som et plus. I en verden, hvor offentlig IT lidt for ofte er udsat for mere eller mindre berettiget kritik, kan der godt ligge et kvalitetsstempel i at flyve under radaren.

Vores setup virker, fordi vi fra både MedComs og fra Netics side hele tiden har haft en keep it simple-tilgang til både design, arkitektur og drift. Vi gør ikke tingene mere besværlige, end de i virkeligheden er. I bund og grund er det et netværk, som er sat i system. Det skal være nemt, samtidigt med at det er sikret, og i det lys er vi rigtigt godt tilfredse,” siger Lars Hulbæk.

Større krav fordrer det rette mindset

Tiden står ikke stille – ej heller for MedCom. Sikringen af danskernes sundhedsdata har altid været i højsædet, men de senere år er problemstillingen blevet mere aktuel, da trusselsbilledet har ændret sig samtidig med at nye forordninger stiller større krav. Derfor skal Netic til stadighed bevare sin agilitet og arbejde for at være på forkant med udviklingen.

Det er naturligvis vigtigt, at man kan honorere de øgede krav, men det, der også er vigtigt, er, at man ikke glemmer, at vi også er der for at levere. Når forudsætningerne ændrer sig hurtigt, kan der godt være en tendens til, at man går i limbo og fokuserer for ensidigt på ændringerne. At kunne levere i det scenarie fordrer agilitet hos både os selv og hos vores driftspartner. Der er vi sikre på, at vi med Netic har den helt rigtige partner,” siger Lars Hulbæk.